سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
۱ نفر

هر وعده غذایی باید با هدف رسیدن به تناسب اندام متعادل باشد و حاوی مقادیر کافی پروتئین، فیبر، چربی‌ها و کربوهیدرات باشد. کمبود این مواد مغذی می‌تواند خطر بیماری‌ها را افزایش دهد. افرادی که رژیم های کاهش وزن دارند اغلب از کربوهیدرات‌ها اجتناب می‌کنند، اما نمی‌توان آن‌ها را به طور کامل کنار گذاشت.

کربوهیدرات 1

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: کربوهیدرات‌های سالم نقش اساسی در بهبود وضعیت هضم غذا دارند. با این حال، ما آنقدر به انواع خاصی از کربوهیدرات‌ها عادت کرده‌ایم که اجتناب از آن‌ها برایمان دشوار است. به قندها، نشاسته‌ها و فیبرهایی که در مواد غذایی مختلف وجود دارند، کربوهیدرات گفته می‌شود. کربوهیدرات از مواد مغذی محسوب شده و می‌توان آن را جزء ۳ منبع غذایی اصلی به شمار آورد. کربوهیدرات‌ها در میوه، سبزیجات، غلات و لبنیات وجود دارند و می‌توان آن‌ها را به عنوان اصلی ترین منبع انرژی بدن به شمار آورد، به نظر می‌رسد برای حفظ تناسب اندام و کاهش وزن ما ناگزیر به حذف کربوهیدرات‌های شیرین و روی آوردن به کربوهیدرات‌های سالم باشیم.

آیا می‌خواهید در مورد اینکه چرا نمی‌توانیم کربوهیدرات‌ها را ترک کنیم بیشتر بدانید؟ با خواندن این مطلب متوجه دلایل علاقه زیاد ما به قند و نشاسته خواهید شد.

نقش پر رنگ قند و نشاسته در شادی و آرامش ما

چرا قند و نشاسته دوست داریم؟

به گفته محققان، زمانی که ما تحت استرس زیادی هستیم، مغز ما به دنبال آرامش است. قندها و نشاسته‌ها می‌توانند اسید آمینه‌ای به نام تریپتوفان را وارد مغز کنند. و هنگامی که سطح تریپتوفان در مغز افزایش می‌یابد، مغز ما سروتونین بیشتری تولید می‌کند. سروتونین هورمون شادی است که وقتی احساس آرامش می‌کنیم در بدن تولید می‌شود. بنابراین، با خوردن مقداری غذای ناسالم یا فرآوری شده مانند کیک و شکلات، احساس خوبی داریم. اما این هورمون سروتونین نیز به همین سرعت پایین می‌آید، زیرا به کربوهیدرات‌ها بستگی دارد. در نتیجه بدن شروع به احساس کمبود کربوهیدرات می‌کند، بنابراین دوباره ما شروع به هوس خوردن کربوهیدرات می‌کنیم.

انواع کربوهیدرات

به طور کلی، دو نوع کربوهیدرات وجود دارد، اولی کربوهیدرات‌های سالم و دومی کربوهیدرات های ناسالم. در حالی که کربوهیدرات های ناسالم شامل غذاهای ناسالم و فرآوری شده مانند شیرینی، کیک، شکلات، کلوچه و چیپس است. به خصوص چیزهایی که از شکر و محصولات تصفیه شده ساخته شده‌اند. مصرف این مواد غذایی برای بدن انرژی تامین نمی‌کند. بلکه به دلیل کالری زیاد به بدن آسیب می‌رسانند.

از سوی دیگر، کربوهیدرات‌های سالم برای بدن ما بسیار مهم هستند. اینها شامل چیزهایی مانند گندم، برنج و غلات کامل است. این کربوهیدرات ها به سالم نگه داشتن سیستم گوارشی کمک می‌کنند. مصرف آن‌ها معده را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد و بدن فعال باقی می‌ماند. کربوهیدرات‌های سالم نیز برای حفظ سطح انرژی در بدن ضروری هستند. بنابراین باید با توجه به مقدار آن‌ها در رژیم غذایی گنجانده شوند.

کارشناسان توصیه می کنند که اگر عادت به خوردن کربوهیدرات‌های ناسالم دارید، آن را به تدریج کاهش دهید. اما مطمئن شوید که به طور کامل از کربوهیدرات‌های سالم در رژیم غذایی خود اجتناب نکنید. زیرا این می‌تواند عملکردهای بدن را نیز برهم بزند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 886217
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha